۱۳۹۵۰۴۱۱

طایفه ملیکی های افغانستان (29)




   نژاد و ملیت های افغانستان

    قسمت  بیست نهم  ملیکی های افغانی

            نوشته: کریم پوپل نویسنده ویکی پیدیا



قوم ملیکی یا ملکی  یکی از اقوام ولسوالی کرخ ولایت هرات است. این قوم در قریه‌ای نسبتاً کلان مربوط ولسوالی کرخ که به نام ملیکی‌ها یاد می‌شوند بود و باش دارند. زبان و تکلمشان دری لهجه هراتی است فرهنگ، عادات، رسوم آنها با سایر ملیتها هرات تفاوتی ندارد. این طایفه در صنعت قالین ملیکی دست درازی دارند. شفل این مردم صنعت قالین گلیم و زراعت میباشد.
 بنده برای اولین بار در صفحه انترنیتی تا حدتوان تحقیقات ابتدائی را نمودم  .لازم است وزارت وزارت اقوام قبایل یکجا با وزارت اطلاعات کلتور تحقیقات در مورد 74 ملیت افغانستان نمایند. تا در آینده همکاری در حفظ زبان و فرهنک اقوام اقلیت صورت گیرد. این اقوام هرکدام فرهنگی داشتند. ولی در افغانستان همه را از دست دادند. تنها نورستان متشکل از 13 ملیت با زبانهای مختلف تشکیل یافته است ولی تحت نام نورستانی مطاالعه میشود. بدخشان و هرات  نورستان گدام جنتیک انسانی افغانستان اند. هندوهای افغانستانی متشکل از چهار ملیت است ولی تحت نام هندو مطالعه میشود.یکتعداد افغانها خانمهای هندی امریکائی ایتالوی ترکی روسی ازبکستانی  تاجیکستانی ایرانی  پنجابی   ارمن آلمانی چینائی وغیره دارند .لازم است آنهای که در افغانستان زیست دارند زبان وفرهنگ مادری شان حفظ گردد تا در غنا فرهنگی کشور ما ازدیاد بعمل آید.
تاریخچه
طایفه  ملیکی  یک از طوایف عرب  اند . عده این قوم را نسبت می دهند به موسس مذهب ملیکی که توسط ابو عبداله تاسیس شده است. عده گویند طایفه ملیکی یکی از قدیمترین طایفه سامی اند . که پدر این طایفه بانی ملک از ملیت ازد اعراب میباشد.

وجه تسمیه
ملیکی از ملک گرفته شده است . که اکادیان آسوریا  و بابلیان پادشاه خودرا ملک و خانم پادشاه را ملکه  کشور را ملک ,  زمین دار را مالک می گفتند. بانی ملیت ملیکی یکی از پادشاهان مصر بود که بنام مملوک یاد می گردید.  سپس در میان اعراب مروج گردید. مردم افغانستان  بخصوص مردم پشتون قریه دار یا رئیس قوم را که ثروت مند هم باشد ملک یاد می کنند. کلمه خان یا رئیس از مغلها بمیراث مانده است. زمانی پشتونها در میان اقوام ترک و مغل زندگی داشتند این وجه از همان زمان تا امروز باقی مانده است.
مالیکی
'''مالکی''' نام یکی از شاخه‌های  از مذهب سنی  دین اسلام است. شاخه مالکی از مذاهب فقهی و پیرو ابوعبدالله _(مالک بن انس) از پیشوایان چهارگانه اهل سنت  وجماعت است. او  راامام دارالهجره  و  امام المدینه  می‌گویند.وی در سالهای ۹۰ تا ۹۵ هجری قمری در مدینه متولد شده‌است. وفات وی را در فاصله سالهای ۱۷۴ تا ۱۷۹ می‌دانند.
صنایع
مالیکی ها نوع گلیم و قالین  را تولید می کنند که بنام قوم شان یاد می گردد.

۲ نظر:

  1. ملکي=ملکوک زایی =ملک الملوکي=ملکزی =ملکزایی =ملکزاده =ملکان=ملکاني =ملک خیل=بزرګ زاده= امیر زاده =امرلامرا.
    نوموړي نومان چې ټوله یومشترکه ریښه اومصدرلري په هغه اوبیلابیلونوروکتابونوکی زموږ دقوم لپاره په بیلابیلووختونواوجغرافیوي ځایونوکي استعمال شویدی اوس هم اسعمالیږي.ملکي =ملک +ي(یای نسبتی)کوم چې مسلک ته اشاره کوي.
    ملکزی =ملک +زی (زوی) نسب ته اشاره لري.
    ملکان =ملک +ان(دجمعی صیغه ده).
    ملوک زایی =دملکزي جمع ښيې.
    ملکاني =ملک +ان+ي=دهغه چالپاره کوم چي ځان په ملکانوپوري منسوبوي کارول کیږي لکه احمدخان ملکاني.
    ملکزاده =دکاپیسا، غزني اوبت خاک ملکان(ملکي قوم)دملکزاده ګانوپه نامه مشهوره دي.
    ملک خیل =دهرات دادرسکن ملکان (ملکي قوم)دملک خیلوپه نامه مشهوره دی.
    ملکان =دغورملکيان په دې نامه مشهوره دی.
    امرالامرا =امیزاد =بزرګ زاده =دبلوچستان دجالق ملکی قوم په دې نامه مشهوره دی.
    خودسیمای بوچستان په کتاب کی راځی چې: چنانچه از ادوارمختلف تاریخی برمی ایدکه اقوام بلوچ ازمناطق مختلف مهاجرت کرده به بلوچستان امده مانند قنبرانیها که ازمسقط به بلوچستان امده وملک ها(ملکي ها) ازاعقاب صفاری اند.
    باقي درانی دا قوم یې ساګزی معرفی کړیدی .
    اکثرو مورخینو دناسمې اوغیردقیقو اوسرسري څیړنو په بنا دوی یې بلوڅان معرفی کړیدي .خودوی خپله خپل اصالت په غوریانو پوړي تړي .
    دملکي (ملکزایي )قوم ولایتی قومي شهرت اومنسوبه بندي
    :۱- فراه: تاجک
    ۲- هلمند: پښتون
    ۳- کندهار: پشتون
    ۴- کابل: پشتون
    ۵- جلال آباد: پشتون
    ۶- سرپل: پشتون
    ۷- بغلان: پشتون
    ۸- کندوز: پشتون
    ۹- تخار: پشتون
    ۱۰-شبرغان: پشتون
    ۱۱- مزارشریف: پشتون
    ۱۲- سمنګان: پشتون
    ۱۳- پکتیا: پشتون
    ۱۴- لوګر: پشتون
    ۱۵-لغمان: پشتون
    ۱۶- کنړ: پشتون
    ۱۷- غزنی: تاجک
    ۱۸- غور: پشتون
    ۱۹ -بادغیس: پشتون
    ۲۰ - هرات: پشتون
    ۲۱ - کاپیسا: پشتون
    ۲۲ - میمنه: پشتون
    ۲۳- نیمروز: بلوچ
    دا دهغه ولایتونو راپور چې غواړي په راتلونکی الکترونیکي تذکروکې خپل قومي شهرت ولیکي.

    پاسخحذف
  2. سلامونه!!!!
    وروره دلته زما په ایمل ادرس باندی راسره اړیکه ونیسه

    پاسخحذف