۱۳۹۵۰۴۰۷

طایفه گوجر افغانستان (10)

                                         
                                                  
                                                      نژاد و ملیت های افغانستان

    قسمت دهم: طایفه  گوجر یا گجر

محقق: کریم پوپل نویسنده ویکی پیدیا

گوجاری‌ها از قبایل گجارا هندی می‌باشند. زیاده مقیم راجپوت راجستان شمال هند جموکشمیر نورستان کنرهار لغمان، بغلان، تخار و بدخشان بوده به زبان گوجاری صحبت می‌نمایند. این طایفه معمولاً در دره‌های سرد یخ بندی زندگی دارند.
گجرها در تمام نقاط افغانستان حضور دارند ولی بیشتر درقسمت شمال شرقی و شرق افغانستان زندگی دارند. به زبان گجری صحبت نموده اغلباً دارای شغل زراعت ومالداری می‌باشند. مولوی محمد صادق رئیس شورای گجرهای افغانستان در یکی ار مصاحبه‌های خود در مورد قوم گجر ذکر نمود: این قوم در بخشهای بیشتری از این کشور پراکنده‌اند و نزدیک به یک و نیم میلیون جمعیت دارند. از اینکه گروه بزرگ این مردم در ولسوالی اسمار زندگی دارند بنام (اسماری) یا می‌گردند. گجرها دارای ادیان اسلام سیک و هندو می‌باشند. گجرهای افغانستان دارای دین اسلام مذهب حنفی می‌باشند.
تاریخچه و منشع گجرها

خصوصیات ظاهری گوجارها نشان می دهد که متعلق به نژاد خالص هندوآریایی هستند. در مورد منشع زندگی گجرها تحقیقات و نظریات زیاد از طرف دانشمندان هند پاکستان و افغانستان صورت گرفته است. گروه گویند که سرزمین اصلی گجرها ساحه دریای خزر بوده در سال550 میلادی با هونهای سفید از راه کوه هندوکش داخل افغانستان شده از راه نورستان کشمیر داخل هند شده اند. گوجارها با هون هایی که پس از آنها به شبه قاره آمدند و بخش بزرگی از راجپوتانا هند را فتح کردند. آنها را به عنوان دشمنان پدر هارش مانند هون ها ( یفتلیان )توصیف می کند. در شاهان گوجار چهار ملت آگنی کال، چاوهان، چالوکیا، پادیار و پانوار در میان گوجارها ذکر شده است.

هده کثیری گویند که گجرها در زمان ساسانیان به افغانستان وهند هجرت نموده است.
گروه گویند که گجرها ازکوهای قاف گرجستان داخل افغانستان و از آنجا داخل هند شده‌اند.
گروه گویند که گجرهای افغانستان از گجرات به افغانستان کو چیده‌اند.
در هندوستان بعضی عقیده دارند که مردمان گجر (گذر) آتش پرستان بودند؛ که گروه از آنان با هند رابطه قایم نموده داخل هند شدند. شهری بنام گجارا بنا کردن.
گروه گویند که در هندوستان کوه بود بنام گجار مردمان که دراین کوه زندگی داشتند گجر نامیده می‌شدند. به اثر کثرت نفوس این مردم به راجپوت و گجرات مقیم شدند در زمان مغلیان کشور داشتند بنام گجارا در همین زمان در ساحات کشمیر نورستان و کنر نقل مکان نمودند. در سال ۲۰۰۹ دانشمند هندی بنام جاوید رای تحقیقات علمی در مورد گجر هانمود. وی اظهار نمود که مایتو کاندریا مردم گجار شباهت به مایتو کاندریا ترکان آسیای میانه دارند. طی مهاجرت طویل به افغانستان پاکستان بالاخره به هندوستان مقیم شده‌اند. هده گویند که گجرهای مسلمان افغانی و پاکستان در اثر تقسیم هند به مناطق کشمیر و نورستان وکنرهار هجرت نموده‌اند.
زبان
زبان گجری، از زبان‌های شاخه هندو آریائی است و به گروه زبانهای هند و اروپایی تعلق دارد. به گفته زبانشناسان این زبان اصلاً همان زبان قبایل گجر است که در هند، پاکستان و کشمیر به آن صحبت می‌شود. دکتر مجاور احمد زیار، زبانشناس افغان می‌گوید: «این زبان از گجرات آمده و مربوط به آنها است. گویشوران آن هم معمولا کوچی‌ها اند و کار شان مالداری است. من چهل سال قبل در منطقه کله گوش ولایت لغمان این زبان را ثبت کردم. زبان شان با زبان گجراتی فرق زیادی دارد، به دلیل اینکه در جوار پشتو زبانان و فارسی زبانان قرار داشته‌اند.» زبان گجری در بخش‌های شرقی و جنوب شرقی افغانستان بیشترین گویشوران را دارد، در بعضی مناطق زبان مردم گجر تحت تأثیر زبانهای حاکم قرار گرفته به مرور زمان مردم آن محل زبان خود را فراموش کرده‌اند. . مولوی محمد صادق رئیس شورای گجرهای افغانستان می‌گوید: «در حال حاضر ۵۰۰۰ خانواده در مناطق اطراف فرودگاه بگرام زندگی می‌کنند، آنها زبان خود را از دست داده‌اند و به زبان‌های پشتو و دری صحبت می‌کنند به جز تعداد کم از پیرمردان که هنوز زبان خود را حفظ کرده‌اند.» گویشوران زبان گجری در افغانستان دارای ادبیات نوشتاری نیستند و اگر چیزی هم به این زبان می‌نویسند از الفبای موجود در زبان‌های پشتو و فارسی استفاده می‌کنند. به تازگی وزارت معارف افغانستان تصمیم گرفته تا کتاب‌های درسی را به زبان گجری منتشر کند. گروه از گجری می‌گویند زبان گجری به اندازه زبانهای دیگر در افغانستان پیشینه تاریخی ندارد. این زبان بعدها به این کشور آمده است. چرا که منشأ این مردم و محل مرکزی آنها منطقه پنجاب و گجرات است.
شغل
شغل گجرها در هر سه کشور زراعت و مالداری می‌باشد. گجرهای مناطق سرد به تربیه غژگاو مناطق گرم به تربیه گاومیش می‌پردازند. در افغانستان زیاده گجر هاشغل مالداری را می‌نمایند. زیرا زیاده در اراضی کوهی و ناهموار زندگی بسر می‌برند.

فرهنگ
به گفته مولوی صادق، گجرها در افغانستان به سی و دو قوم تقسیم شده‌اند و هر کدام از خود عنعنات ویژه دارند ولی این عنعنات بیشتر به دلیل تأثیر پذیری از محیط‌های دیگر در حال فراموشی است و تنها در مناطقی که گجرها اکثریت دارند رسم و رواج‌های آنها اجرا می‌شود.
مولوی صادق می‌گوید: «در مناطقی که حدود ۵۰۰ یا هزار خانواده گجری با هم زندگی می‌کنند، رسم و عنعنات خود را هنوز حفظ کرده‌اند ولی در مناطق دیگر که گجرها با اقوام دیگر زندگی می‌کنند فرهنگ آنان را پذیرفته‌اند.»
سید احمد یک تن دیگر ازین قوم می‌گوید:
«عیدها مجال و بهانه خوبی برای آنهاست تا کدورت‌ها را از میان ببرند و جای آن زمینه‌های نزدیکی و دوست شدن را فراهم نمایند آنها زیاد کوشش می‌کنند تا کسانی را که باهم قهر هستند و لو در سطح قتل و خون هم باشد آشتی بسازند و گجرها این امر را یک فرهنگ و رسم و رواج خود می‌دانند.»
مولوی سید علی یکی از علمای دینی این قوم می‌گوید: گجرها آیین کریمانه دارند و همه اهل یک مسجد در روزهای عید یکجا و روی یک سفره غذا می‌خورند و آزرده خاطرها به هر شکلی شود آشتی می‌سازند.
گجرها در روز عیدئ به مهمانان خود به عوض شرینی گوشت یا شوربای گوشت می‌دهند؛ که بنام فطر مال یاد می‌گردد. در عیدها مردان جدا عیدی می‌روند زنان جدا.
امنیت
گجرها معمولاً در مناطق خیلی دشوار و بدون امن حیات دارند. آنها به صلح نیاز شدید دارند. چندی قبل ظاهر شاه رئیس قوم گجر توسط طالبان در ولسوالی تگاب این ولایت کشته شد.
منابع
1. The history Of Various Gujar clans درفیس بوک بدان گجر را
https://www.facebook.com/gurjarsgez/posts/506484412742628
۲. گجر ویکی پیدیا انگلیسی
https://en.wikipedia.org/wiki/Gurjar
3. GURJARA-PRATIHARA DYNASTY در دانشنامه بریتانیا
http://global.britannica.com/topic/Gurjara-Pratihara-dynasty
۴. گجر ویکی پیدیا اردو
https://ur.wikipedia.org/wiki/گجر
۵. زندگی زبانهای ۵ زبان گجری نوشته سعید حقیقی در ویبسایت بی‌بی‌سی
http://www.bbc.com/…/a…/2008/12/081211_ram_languages_5.shtml
۶. تحقیقات شخصی کریم پوپل مذاکره با عده از مردمان گجر
۷. آیا عنعنات مردم گجر با دیگر اقوام افغانی فرق دارد نوشته بپر احمد غزالی در ویبسایت رادیو آزادی
http://da.azadiradio.org/content/article/24375205.html
8. WHO ARE THE GUJJARS در وبگاه هندوستان تایم
http://www.hindustantimes.com/…/who-ar…/article1-227291.aspx
۹. فرهنگ و رسم رواج گجرها نوشته سردار پتیت در وبگاه
http://www.patidarsamaj.com/culture-traditions.htm

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر