۱۳۹۵۰۴۰۸

یهودیان افغانستان (21)






   نژاد و ملیت های افغانستان

    قسمت  بیست ویکم یهودیان

            نوشته: کریم پوپل نویسنده ویکی پیدیا

                                    
یهودیان یکی از قدیمی ترین ملیت افغانستان است که در فراز ونشیب تاریخ افغانستان با مشکلات زیاد دست وپنجه نرم نموده زندگی را به پیش برده اند. یهودیان به نسبت دین که دارند  تاریخ بر آنها ظلم نموده آنها را آواره ساخته بود. . اغاز زندگی یهودیان در افغانستان از ۲۵۰۰ سال به اینطرف میباشد.  یهودیان افغانستان ایران و اسیای میانه تقریبا دریک تاریخ مهاجرت نموده اند. گاه گاهی که دولتهای ایران براین ملت طلم روا داشته آنها به افغانستان امده و گاه  گاهی که در افغانستان مشکلات برای شان پیدا شده به کشورهای همجوار فرار نموده اند. زیاده یهودیان در هرات و کابل زندگی داشتند. عده آنها در زمان ورود اعراب مسلمان گردیدند عده  به دین خود باقی ماندند. طی صد سال اخیر رفته رفته از تعداد شان کاسته شد. در سال ۱۹۹۰ بتعداد ۲۰ یهودی در کابل زندگی داشتند. کنون تنها زبولون سیمینتو که مرد مسن است در کابل باقی‌مانده است. حدود ۲۰۰ فامیل یهود افغان درشهر نیویارک  امریکا زندگی دارند. که بعداز اسرائیل بزرگترین جمعیت  یهودیان  افغانی در جهان را تشکیل می دهد.  که این گروه تا اکنون تجارت سنگهای قیمتی را نموده به افغانستان کمک می کنند.

 
پیشینه
تاریخچه اینکه  یهودیان چه وقت  در افغانستان هجرت نموده اند دقیق  نیست. ولی یهودیان افغان میگوید پیشینه آنها به ده قبیله گمشده ارتباط دارد. طبق نظر آنها زمانی بود که زندگی یهودیان در ایران و آسیای میانه در خطر بود آنها به افغانستان مهاجرت نمودند.. گمان می‌رود آنها پس از ویرانی معبدشان توسط  بخت النصر  فرمانروای قوم آشور در ۷۲۰ پیش از میلاد و تبعیدشان به بابل در ۵۸۶  پیش از میلاد، به مناطقی در جنوب عراق به  ایران و افغانستان فعلی که زیر سلطهٔ آشوریان درآمده بود کوچانده شدند. با این همه یافته‌های گوناگون و شواهد عمده‌ای وجود دارد که حضور یهودیان را از قرن هشتم تا قرن بیستم در سرزمین افغانستان نشان می‌دهد که بیشتر در شهرهای هرات, کابل  بلخ و بعضاً در غزنی می‌زیستند.

به اساس شواهد موزیم اسرائیل در قرن ۹ م یهودیان در شمال ایران سلطنت داشتند بنام خزریه دراوایل قرن ۱۰ م حدود ۴۰۰۰۰یهودی در افغانستان زیست داشتند. در قرن ۱۱ میلادی به ۸۰۰۰۰ می‌رسید. درطول سالهای ۱۲۲۲–۱۳۸۳ زمان اولاده چنگیز خان عده زیادی به اسلام رو آوردند. در ۱۱۶۲–۱۲۲۷زمان کوبلای خان نواسه چنگیز خان هرات مرکز بزرگترین جمعیت یهودیان بود. در ۱۸۳۹ عده زیادی از یهودیان ایران به اسلام رو آوردند. حدود ۲۰۰ فامیل از یهودیان به هرات مهاجر شدند. از آن پس هرات بزرگترین جامعه یهودی را در خود پرورش داد. مردم هرات یهودیان را موسوی می‌گفتند.

 تشکیل  دولت اسرائیل  در سال ۱۹۴۸ میلادی و جنگ‌های اعراب و اسرائیل به تشدید مخالفت‌ها با یهودیان منجر شد. در سال ۱۹۵۰ میلادی که یهودیان به طور رسمی اجازه ترک افغانستان را داشتند، یهودیان بسیاری این کشور را ترک کرده و برخی از آنان در  اسرائیل ساکن شدند.در اواخر سال ۱۹۵۱ م برای یهودیان اجازه  مهاجرت داده شد. در سال ۱۹۶۷ م. تعداد یهودیان افغان که به اسرائیل مهاجرت نموده بودند به چهار هزار نفر رسید.

ازسال  ۱۹۵۲ م. یهودیان از خدمت عسکری معاف شدند و مجبور بودند به جای آن مالیات معینی را پرداخت نمایند. در ۱۹۹۰ م. تنها ۱۵ تا ۲۰ خانواده در کابل باقی‌ماندند که آنان نیز در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان به   ترکمنستان, ازبکستان و هند  هجرت نمودند . تا سال ۲۰۰۱ م. حداقل دو یهودی در کابل وجود داشت . اسحاق لوی ۸۰ ساله سرایدار در کابل در جنوری ۲۰۰۵ فوت نمود و برای به خاکسپاری در کوه زیتون  در  جورا شلیم  برده شد. در حال حاضر  زبولون سیمینتوف  تنها یهودی بازمانده در افغانستان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر